Zarządzanie procesem reklamacyjnym produktów leczniczych w obszarze wytwarzania i obrotu hurtowego
Wykładowca: Pan Paweł Śnieć – posiada wieloletnie doświadczenie w przemyśle farmaceutycznym na stanowiskach Kierownika Zapewnienia Jakości Produktów Leczniczych i Wyrobów Medycznych, Osoby Odpowiedzialnej za Monitorowanie Działań Niepożądanych (QPPV), Osoby Wykwalifikowanej (QP) Wytwórcy i Importera oraz na stanowiskach kierowniczych związanych z operacjami wytwórczymi (tabletkowaniem, powlekaniem saszetkowaniem oraz pakowaniem). Obecnie pracuje w firmie Air Products, wcześniej w „LEK” S.A. należącej do grupy SANDOZ; był odpowiedzialny m. in. za koordynowanie procesu przyjmowania i rozwiązywania krajowych i międzynarodowych reklamacji wytwórcy i importera oraz prowadził nadzór nad reklamacjami materiałów wyjściowych i opakowaniowych.
Pan Paweł Śnieć prowadzi też consulting z zakresu implementacji systemu jakości GMP/GDP, systemów skomputeryzowanych w obszarze wytwarzania oraz dystrybucji produktów leczniczych.
Program:
- Reklamacje – wymagania prawne
- Rodzaje reklamacji, definicje
- Zarządzanie procesem reklamacyjnym – procedura reklamacyjna jako dokument systemowy:
- Odpowiedzialności wytwórcy, importera, podmiotu odpowiedzialnego, dystrybutora hurtowego
- Formy zgłoszeń reklamacyjnych, przyjęcie zgłoszenia reklamacji
- Klasyfikowanie zgłoszeń reklamacyjnych wg stopnia krytyczności
- Ewidencjonowanie reklamacji – rejestr reklamacji
- Postępowanie wyjaśniające, ustalenie przyczyny
- Rozwiązanie reklamacji, decyzja
- Próbki reklamacyjne
- Produkt sfałszowany
- Zarządzanie produktem leczniczym zwróconym
- Systemy komputerowe wspomagające zarządzanie procesem reklamacyjnym – zasady
- Komunikacja w procesie zgłoszenia i wyjaśnienia reklamacji 2013; produkcja, kontrola jakości zapewnienie jakości, hurtownia farmaceutyczna, pharmacovigilance, logistyka
- Zapisy reklamacyjne
- Standardowe czynności kontrolne – specyfika poszczególnych obszarów
- Próby archiwalne oraz próby referencyjne – istotny element oceny reklamacji
- Osoba kontaktowa wytwórcy/importera odpowiedzialna za koordynowanie procesem reklamacyjnym
- Okresowy przegląd reklamacji, trendy
- Reklamacje:
- wytwórcy – API, materiały wyjściowe, materiały opakowaniowe, produkt in bulk
- importera
- reklamacje dotyczące produktów wytwarzanych przez stronę trzecią
- reklamacje jakościowe związane z procesem technologicznym
- reklamacje a proces wstrzymania/ wycofania z obrotu, listy dystrybucji. Rola MAH
- Konsekwencje reklamacji: wstrzymanie / wycofanie z obrotu, zmiany w procesie wytwarzania i kontroli, utylizacja
- Kiedy wymagane są działania następcze w procesie reklamacji – CAPA (reklamacje uznane, nieuznane)
- Ustalenie wymaganego czasu do zakończenia postępowania wyjaśniającego
Cena: 900 zł netto + 23% VAT. Uczestnicy w dniu szkolenia otrzymują fakturę z 14-dniowym terminem płatności.
Firmom, które zgłaszają udział dwóch lub więcej osób udzielany jest rabat w wysokości 30% za drugą oraz kolejną osobę.
Cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, certyfikat, śniadanie i obiad, przerwy kawowe.